KHUTBAH PERTAMA
Pendahuluan, sesiapa yang pada zahirnya mengakui wilayahku lebih banyak daripada batinya, akan ringanlah timbangannya, sesungguhnya seorang mukmin tidak sempurna imannya sehingga dia mengetahuiku secara Nuraaniyyah dan lain-lain.
Diriwayatkan oleh Salman al-Farisi dan Abu Dhar daripada Amir al-Mukminin a.s bahawa beliau a.s berkata:
"Sesiapa yang pada zahirnya mengakui wilayahku lebih banyak daripada batinya, maka ringanlah timbangannya (man kaana zahiru-hu fii wilaayati akthar min baatini-hi khaffat mawaazinu-hu), wahai Salman, sesungguhnya seorang mukmin tidak sempurna imannya sehingga dia mengetahuiku secara Nuraaniyyah (cahaya) (ya Salman, la yakmulu al-mu'min imana-hu hatta ya'rifa-ni bi-al-Nuraaniyyah) dan apabila dia mengetahuiku sedemikian, maka dia adalah mukmin (wa idha 'arafa-ni bi-dhaalika fa-huha mu'min), Allah telah menguji hatinya dengan keimanan (imtahanaa llahu qalba-hu li l-Iman), lapang dadanya kepada Islam (wa syaraha sadru-hu li l-Islam) dan dia menjadi arif tentang agamanya, terbuka mata hatinya (wa saara 'aarifan bi-diini-hi mustabsiran).
Sesiapa yang mengabaikan perkara tersebut, maka dia adalah seorang yang syak dan was-was (wa man qassara 'an dhaalika fa-huwa syakkin murtaabin). Wahai Salman dan wahai Jundub! Sesungguhnya makrifat tentang diriku secara Nuraaniyyah (pencahayaan) adalah makrifat Allah (inna ma'rifati bi al-Nuraaniyyati ma'rifatu llah). Dan makrifat Allah adalah makrifatku (wa ma'rifatu llahi ma'rifati). Ia adalah agama yang murni (al-Diin al-Khaalis) sebagaimana Allah berfirman di dalam Surah al-Bayyinah (8):5:"Pada hal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus dan supaya mendirikan sembahyang (yuqiimuu al-Salaat) dan menunaikan zakat (wa yu'tuuna al-Zakaat); dan yang demikian itulah agama yang lurus" Adapun firman-Nya "al-Diin al-Hunafaa'" iaitu ikrar dengan kenabian Muhammad s.a.w (wa huwa al-Iqraar bi-nubuwwati Muhammad (s.a.w), ia adalah agama yang lurus (wa huwa al-Diin al-Haniif).
Firman-Nya "yuqiimuu al-Salaat" ertinya "mereka mendirikan sembahyang" iaitu mengakui wilayahku (wilaayati), sesiapa yang mewalikan aku, maka sesungguhnya dia telah mendirikan sembahyang [dari segi makna-nya] (fa-man waalaani fa-qad aqaama al-Salaat), iaitu sulit dan menyulitkan (wa huwa su'bun mustas'abun). "wa yu'tuuna al-Zakaat" mereka menunaikan zakat iaitu mengakui para imam (huwa al-Iqraar bi- al-Aimmati). Itulah agama Allah yang lurus (dhaalika diinu llah al-Qayyim). Al-Qur'an telah menjadi saksi bahawa agama yang lurus adalah ikhlas dengan tauhid (syahida al-Qur'an inna al-Diin al-Qayyim al-ikhlasu bi-al-Tauhiid), mengakui kenabian dan wilayah (wa al-Iqraar bi-al-Nubuwwati wa al-Aimmati).
Lantaran itu, sesiapa yang mengakui semuanya, maka sesungguhnya dia telah melaksanakan agamanya (fa-man jaa'a bi hadha fa-qad ataa bi-al-Diin).
Wahai Salman, wahai Jundub, mukmin yang diuji yang tidak dibentangkan ke atasnya sesuatu perkara mengenai kami melainkan Allah melapangkan dadanya untuk menerimanya (al-Mu'min al-Mumtahanu al-Ladhi lam yarid 'ali-hi sya'un min amri-na illa syarraha llahu sadra-hu li-qabuli-hi), dia tidak syak dan was-was (la yasyukku wa-lam yartaabu). Sesiapa yang berkata: Kenapa dan bagaimana, maka dia telah menjadi kafir (wa man qaala lima wa kaifa fa-qad kafara).
Justeru mereka telah menerima urusan Allah (fa-sallamu llaha amra-hu), maka kamilah urusan Allah (fa-nahnu amru llah), wahai Salman, wahai Jundub, sesungguhnya Allah telah menjadikan aku penyimpan amanah-Nya ke atas makhluk-Nya (inna llaha ja'ala-ni amiina-hu 'alaa khalqi-hi), khalifah-Nya di bumi-Nya, negara-Nya dan hamba-hamba-Nya (khalifata-hu fii ardhi-hi wa biladi-hi wa 'ibadi-hi). Dia telah kurniakan kepadaku apa yang tidak dapat diceritakan oleh orang biasa (wa a'taani ma lam yasif-hu al-Waasifuun) dan orang-orang yang arif (wa la ya'rifu-hu al-'Arifun). Apabila kamu mengetahui aku sedemikian, maka kamu adalah mukminun (fa-idhaa 'araftumuu-ni ha-kadha fa-antum mu'minuun).
Wahai Salman, Allah berfirman di dalam Surah al-Baqarah (2):45 "(wa ista'iinuu bi- al-Sabri wa al-Salaati), maka al-Sabr "kesabaran" adalah Muhammad (fa-al-Sabr Muhammadun) dan al-Salaat "sembahyang" adalah wilayahkku (al-Salaat wilaayati).
Lantaran itu, Dia berfirman "wa inna-ha la-kabiiratun" Ertinya: "Sesungguhnya ia adalah berat" dan Dia tidak berfirman: Inna-huma "sesungguhnya kedua-duanya". Kemudian Dia berfirman: Illaa 'alaa al-Khaasyi'iin "kecuali mereka yang khusyuk". Dia telah mengecualikan ahli wilayahku (fa-stathnaa ahla wilaayati al-Ladhiina istabsaruu bi-nuuri hidaayati).
Wahai Salman, kami adalah rahsia Allah yang tidak disembunyikan (nahnu sirru llahi al-Ladhi la yukhfaa) dan cahaya-Nya yang tidak terpadam (wa nuuru-hu al-Ladhi la yutfaa).
Nikmat-Nya yang tidak dapat dibalas (wa ni'matu-hu al-Ladhi la tujzaa). Awal kami adalah Muhammad, pertengahan kami adalah Muhammad dan akhir kami adalah Muhammad (awwalu-naa Muhammad wa ausatu-naa Muhammad wa aakhiru-naa Muhammad). Sesiapa yang telah mengetahui kami, maka dia telah menyempurnakan agama yang lurus (fa-man 'arafa-naa fa-qad istakmala al-Diina al-Qayyim). Wahai Salman, wahai Jundub, aku dan Muhammad pada masa dahulu adalah satu cahaya , kami bertasbih sebelum orang lain bertasbih (kuntu wa Muhammad nuuran nusabbi-hu qabla al-Musabbihaat).
Kami bercahaya sebelum makhluk (wa nasyriq qabla al-Makhluqaat), maka Allah telah membahagikan cahaya itu kepada dua: Nabi Mustafa dan Wasi Murtadha (fa-qassama llhu bi-dhaalika al-Nuura nisfaini: Nabiyyun Mustafa wa wasiyyun murtadha), maka Allah a.w berfirman kepada yang separuh (al-Nasf): Jadilah kamu Muhammad (kun Muhammadan) dan kepada yang separuh lagi (al-Nasf): Jadilah kamu Ali (kun 'Aliyyan).
Lantaran itu, Nabi s.a.w bersabda: Aku adalah daripada Ali dan Ali adalah daripadaku dan tidak akan menunaikan daripadaku kecuali aku atau Ali (anaa min 'Ali wa 'Ali min-ni, wa la yuaddu 'an-ni illaa anaa au 'Ali) .
Wahai Salman, wahai Jundub, Muhammadlah yang bercakap (wa kaana Muhammad al-Naatiq) dan akulah yang berdiam diri (anaa al-Saamit). Setiap zaman pasti ada yang berdiam diri dan ada yang bercakap (wa la budda fii kulli zamaan min saamitin wa naatiqin), maka Muhammad adalah sahabat pengumpulan [semua perkara] (fa-Muhammadun saahib al-Jam') dan aku adalah sahabat pengusiran [di mahsyar] (wa anaa saahib al-Hasyr), Muhammad adalah pemberi peringatan (wa Muhammad al-Mundhir), aku adalah yang memberi pertunjuk (wa anaa al-Haadi).
Muhammad adalah sahabat syurga (wa Muhammad saahib al-Jannat), aku adalah sahabat raj'ah (wa anaa saahib al-Raj'ati), Muhammad adalah sahabat al-Haudh (wa Muhammad saahib al-Haudh), aku adalah sahabat bendera (wa anaa saahib al-Liwaa'), Muhammad adalah sahabat semua kunci (wa Muhammad saahib al-Mafaatih), aku adalah sahabat syurga dan neraka (wa anaa saahib al-Jannati wa al-Naari), Muhammad adalah sahabat wahyu (wa Muhammad saahib al-Wahyi), aku adalah sahabat ilham (wa anaa saahib al-Ilhaam), Muhammad adalah sahabat segala dalil (wa Muhammad saahib al-Dalalaat), aku adalah sahabat mukjizat (wa anaa saahib al-Mu'jizaat).
Muhammad adalah pemutus para nabi (Muhammad khaatam al-Nabiyyiin), aku adalah pemutus para wasi (wa anaa khaatam al-Wasiyyiin), Muhammad adalah sahabat dakwah (Muhammad saahib al-Da'wah), aku adalah sahabat pedang dan kekuatan (wa anaa saahib al-Saif wa al-Satwati), Muhammad adalah Nabi yang mulia (Muhammad al-Nabiyyu al-Kariim), aku adalah al-Sirat al-Mustaqiim (wa anaa al-Siraat al-Mustaqiim), Muhammad adalah al-Ra'uuf al-Rahiim (wa Muhammad al-Ra'uuf al-Rahiim), aku adalah al-'Aliyyu al-'Aziim (wa anaa al-'Aliyyu al-'Aziim).
Wahai Salman, Allah berfirman di dalam Surah al-Mu'min (40): 15 ''Yang Mengutus Roh dengan perintah-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya (yulqi al-Ruuha min amri-hi 'ala man yasya' min 'ibadi-hi), Dia tidak memberi roh ini kecuali kepada orang yang diserahkan kepadanya urusan dan qadar (wa la ya'ti hadha al-Ruuh illa man fuwwidha ilai-hi al-Amr wa al-Qadar), aku menghidupkan orang yang telah mati (anaa uhyii al-Mauata), aku mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi (wa a'lamu ma fii al-Samawaat wa al-Ardh), akulah kitab yang terang (wa anaa al-Kitaab al-Mubiin), Wahai Sulaiman, Muhammad adalah pendiri hujah (Muhammad muqiim al-Hujjati), aku adalah hujah kebenaran ke atas makhluk (wa anaa hujjat al-Haq 'ala al-Khalqi).
Dan dengan roh itu ia dinaikkan ke langit (wa bi-dhaalika al-Ruh 'urija bi-hi ila al-Samaa'), akulah yang telah membawa Nuh ke dalam Bahteranya (anaa hamal-tu Nuhan fii al-Safiinati), aku adalah sahabat Yunus di dalam perut ikan paus (anaa saahib Yunus fii butni al-Hut), akulah yang telah berdialog dengan Musa di lautan (anaa haawar-tu Musa fii al-Bahri), aku telah membinasakan kurun-kurun yang pertama (wa ahlak-tu al-Quruun al-Uulaa), aku telah dikurniakan ilmu para nabi dan para wasi (u'ti-tu 'ilm al-Anbiyaa' wa al-Ausiyaa') dan kefasihan bercakap (fasl al-Khitab). Dengan akulah tamatnya kenabian Muhammad (bii-tammat nubuwwatu Muhammadin).
Akulah yang telah mengalirkan sungai-sungai dan lautan (anaa ajrai-tu al-Anhaar wa al-Bihaar), akulah yang telah memancarkan mata air di bumi (wa fajjar-tu al-Ardha 'uyuunan). Akulah yang sayu kepada dunia kerana wajahnya (anaa ka'bu al-Dunya li-waj-hi-ha). Aku adalah azab hari kegelapan (anaa 'azab yauma al-Zulmati), akulah al-Khidir guru Musa (anaa al-Khidir mu'allimu Musa), akulah guru Daud (anaa mu'allimu Daud), akulah Dhu l-Qarnain (anaa dhu l-Qarnain), akulah yang telah menolak ikannya dengan izin Allah (anaa al-Ladhi dafa'-tu samka-ha bi-izni llahi), akulah yang telah menjelajahi bumi-Nya (anaa dahau-tu ardha-ha). Akulah yang menyeru dari tempat yang jauh (anaa al-Naadi min makaanin ba'iid).
Akulah binatang yang melata dari bumi (anaa daabbatu l-Ardh) . Aku sebagaimana sabda Rasulullah (s.a.w): Anda, wahai Ali, Dhu l-Qarnainnya, dan kedua-duanya, dan bagi anda yang akhir dan yang pertama (anta ya 'Ali Dhu Qarnai-ha, wa kullan tarafai-ha, wa laka al-Aakhiratu wa al-Uula). Wahai Salman, sesungguhnya mayat kami apabila ia mati, tidak mati (inna maita-tanaa idha maata lam yamut), orang yang terbunuh di kalangan kami, tidak dibunuh (wa maqtula-na lam yuqtal). Dan yang ghaib kami apabila dia ghaib, tidak ghaib (wa gha'iba-na idha ghaaba lam yaghib).
Kami tidak beranak dan tidak diperanakkan di dalam perut (wa la nalidu wa la nuuladu fii al-Butuun). Tiada seorangpun boleh dikiaskan dengan kami (wa la yuqaasu bi-na ahadun mina al-Naasi). Aku telah bercakap di atas lidah Isa di dalam buaian (anaa takallam-tu 'ala lisaan 'Isa fii al-Mahdi). Aku adalah Nuh (anaa Nuh), akulah Ibrahim (anaa Ibrahim), akulah sahabat unta betina (anaa saahib al-Naaqati), akulah sahabat gempa bumi (anaa saahib al-Raajifati), akulah sahabat gegaran (anaa saahib zalzalati), akulah Lauh Mahfuz (anaa al-Lauh al-Mahfuz), kepadakulah berakhirnya ilmu apa yang ada padanya (ilayya intaha, ilmu ma fii-hi). Aku bertukar kepada bermacam-macam bentuk menurut kehendak Allah (anaa anqalibu fii al-Suwar kaifa Syaa Allah), sesiapa yang telah melihat mereka, maka dia telah melihat aku (man r'aa-hum fa-qad ra'aa-ni). Dan sesiapa yang telah melihat aku, maka dia telah melihat mereka (wa man ra'aa-ni fa-qad ra'aa-hum) .
Kami pada hakikatnya, cahaya Allah yang tidak hilang dan tidak berubah (wa nahnu fii al-Haqiqati nuuru llahi al-Ladhi la yazuulu wa la yataghayyaru). Wahai Salman, dengan kamilah telah mulianya setiap yang diutus (bi-na syarafa kullu mab'uuth). Lantaran itu, janganlah mendakwa kami sebagai tuhan-tuhan (fa-la tad'uu-na arbaaban) dan katalah kepada kami apa yang kamu mahu [selain daripada itu] (wa quuluu fii-naa ma syi'tum) . Disebabkan kami seorang itu binasa dan dengan kami dia berjaya (fa-fiiina halaka wa bi-na najaa). Wahai Salman, sesiapa yang beriman dengan apa yang aku telah katakan dan aku telah jelaskan, maka dia adalah mukmin (man aamina bi-ma qul-tu wa syarah-tu, fa-huwa mu'min), maka Allah telah menguji hatinya untuk keimanan (imtahanaa llhu. qalba-hu li l-Imaan) dan meredainya (wa radhia 'an-hu).
Sesiapa yang syak dan was-was, maka dia adalah Naasibi (wa man syakka wa irtaaba fa-huwa naasibun) sekalipun dia mendakwa wilayahku, maka dia adalah seorang pendusta (wa in idda'a wilaayati fa-huwa kaadhibun). Wahai Salman, aku dan pembimbing-pembimbing daripada Ahlu l-Baitku adalah rahsia Allah yang tersembunyi (anaa wa al-Hudaat min ahli baitii sirru llahi al-Maknuun) dan para wali-Nya yang hampir kepada-Nya (wa auliyaa'u-hu al-Muqarrabuun), semua kami adalah satu (kullu-na waahidun), rahsia kami adalah satu (waahidun). Lantaran itu, janganlah kamu memisah atau membezakan antara kami, nescaya kamu binasa (fa-la tufarriquu fii-naa fa-tahlikuu).
Sesungguhnya kami zahir pada setiap zaman menurut kehendak Yang Maha Pemurah (fa-innaa nazharu fii kulli zamaan bi-ma syaa al-Rahmaan). Oleh itu, neraka wail, neraka wail bagi mereka yang mengingkari apa yang aku telah katakan (fa-al-Wail kulla al-Wail li-man ankara ma qultu), tidak akan mengingkarinya melainkan mereka yang bodoh (wa la yunkiru-hu illa ahlu l-Ghabaawati) dan mereka yang telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka dan menjadikan penglihatan mereka tertutup (wa man khatama 'ala qalbi-hi wa sam'i-hi wa ja'ala 'ala basari-hi ghisyaawati).
Wahai Salman, aku adalah bapa setiap mukmin dan mukminat (anaa abu kulli mu'min wa mu'minati), wahai Salman, akulah malapetaka yang amat besar (anaa al-Tammatu al-Kubraa), akulah yang mendatangi apabila ia datang (anaa al-Aazifatu idha izifat), akulah yang pasti terjadi (anaa al-Haaqatu) , akulah yang menggentarkan hati (anaa al-Qaari'atu), akulah hari pembalasan (anaa al-Ghaasyiatu), akulah laungan (anaa al-Sarkhatu), akulah ujian yang diturunkan (anaa al-Mihnatu al-Nazilatu). Kamilah tanda-tanda, dalil-dalil, hijab-hijab dan wajah Allah (wa nahnu al-Aayaat wa al-Dalalaat wa al-Hujub wa wajhu llahi).
Akulah apabila namaku ditulis di 'Arasy, maka ia menjadi tetap (anaa kutiba ismi 'ala al- 'Arasy fa-istaqarra), [akulah apabila namaku ditulis] di langit, maka ia berdiri kuat (wa 'ala al-Samaawaat fa-qaamat).
[Akulah apabila namaku ditulis] di bumi, maka ia terhampar (wa 'ala al-Ardh fa-farasyat), [akulah apabila namaku ditulis] di atas angin, maka ia bertiup (wa 'ala al-Raihi fa-dharrat), [akulah apabila namaku ditulis] di atas kilat, maka ia berkilau (wa 'ala al-Barqi fa-lami'a) [akulah apabila namaku ditulis] di atas wadi, maka ia mengalir (wa 'ala al-Waadi fa-hami'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas cahaya, maka ia terputus (wa 'ala al-Nuuri fa-quti'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas awan, maka ia menitiskan air (wa 'ala al-Syihaab fa-dami'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas petir, maka ia tunduk (wa 'ala al-Ra'di fakhasyi'a).
[Akulah apabila namaku ditulis] di atas malam, maka ia menjadi gelap dan menggelapkan (wa 'ala al-Laili fa-dujaa wa azlama), [akulah apabila namaku ditulis] di atas siang, maka ia menjadi cerah dan tersenyum (wa 'ala al-Nahaar fa-anaaara wa tabassama)".
Tidak ada komentar:
Posting Komentar