Chitika

Jumat, 29 Oktober 2010

6 Khutbah Amir al-Mukminin Tentang Rahsia Dirinya

KHUTBAH PERTAMA

Pendahuluan, sesiapa yang pada zahirnya mengakui wilayahku lebih banyak daripada batinya, akan ringanlah timbangannya, sesungguhnya seorang mukmin tidak sempurna imannya sehingga dia mengetahuiku secara Nuraaniyyah dan lain-lain.

Diriwayatkan oleh Salman al-Farisi dan Abu Dhar daripada Amir al-Mukminin a.s bahawa beliau a.s berkata:



"Sesiapa yang pada zahirnya mengakui wilayahku lebih banyak daripada batinya, maka ringanlah timbangannya (man kaana zahiru-hu fii wilaayati akthar min baatini-hi khaffat mawaazinu-hu), wahai Salman, sesungguhnya seorang mukmin tidak sempurna imannya sehingga dia mengetahuiku secara Nuraaniyyah (cahaya) (ya Salman, la yakmulu al-mu'min imana-hu hatta ya'rifa-ni bi-al-Nuraaniyyah) dan apabila dia mengetahuiku sedemikian, maka dia adalah mukmin (wa idha 'arafa-ni bi-dhaalika fa-huha mu'min), Allah telah menguji hatinya dengan keimanan (imtahanaa llahu qalba-hu li l-Iman), lapang dadanya kepada Islam (wa syaraha sadru-hu li l-Islam) dan dia menjadi arif tentang agamanya, terbuka mata hatinya (wa saara 'aarifan bi-diini-hi mustabsiran).
Sesiapa yang mengabaikan perkara tersebut, maka dia adalah seorang yang syak dan was-was (wa man qassara 'an dhaalika fa-huwa syakkin murtaabin). Wahai Salman dan wahai Jundub! Sesungguhnya makrifat tentang diriku secara Nuraaniyyah (pencahayaan) adalah makrifat Allah (inna ma'rifati bi al-Nuraaniyyati ma'rifatu llah). Dan makrifat Allah adalah makrifatku (wa ma'rifatu llahi ma'rifati). Ia adalah agama yang murni (al-Diin al-Khaalis) sebagaimana Allah berfirman di dalam Surah al-Bayyinah (8):5:"Pada hal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus dan supaya mendirikan sembahyang (yuqiimuu al-Salaat) dan menunaikan zakat (wa yu'tuuna al-Zakaat); dan yang demikian itulah agama yang lurus" Adapun firman-Nya "al-Diin al-Hunafaa'" iaitu ikrar dengan kenabian Muhammad s.a.w (wa huwa al-Iqraar bi-nubuwwati Muhammad (s.a.w), ia adalah agama yang lurus (wa huwa al-Diin al-Haniif).

Firman-Nya "yuqiimuu al-Salaat" ertinya "mereka mendirikan sembahyang" iaitu mengakui wilayahku (wilaayati), sesiapa yang mewalikan aku, maka sesungguhnya dia telah mendirikan sembahyang [dari segi makna-nya] (fa-man waalaani fa-qad aqaama al-Salaat), iaitu sulit dan menyulitkan (wa huwa su'bun mustas'abun). "wa yu'tuuna al-Zakaat" mereka menunaikan zakat iaitu mengakui para imam (huwa al-Iqraar bi- al-Aimmati). Itulah agama Allah yang lurus (dhaalika diinu llah al-Qayyim). Al-Qur'an telah menjadi saksi bahawa agama yang lurus adalah ikhlas dengan tauhid (syahida al-Qur'an inna al-Diin al-Qayyim al-ikhlasu bi-al-Tauhiid), mengakui kenabian dan wilayah (wa al-Iqraar bi-al-Nubuwwati wa al-Aimmati).

Lantaran itu, sesiapa yang mengakui semuanya, maka sesungguhnya dia telah melaksanakan agamanya (fa-man jaa'a bi hadha fa-qad ataa bi-al-Diin).

Wahai Salman, wahai Jundub, mukmin yang diuji yang tidak dibentangkan ke atasnya sesuatu perkara mengenai kami melainkan Allah melapangkan dadanya untuk menerimanya (al-Mu'min al-Mumtahanu al-Ladhi lam yarid 'ali-hi sya'un min amri-na illa syarraha llahu sadra-hu li-qabuli-hi), dia tidak syak dan was-was (la yasyukku wa-lam yartaabu). Sesiapa yang berkata: Kenapa dan bagaimana, maka dia telah menjadi kafir (wa man qaala lima wa kaifa fa-qad kafara).
Justeru mereka telah menerima urusan Allah (fa-sallamu llaha amra-hu), maka kamilah urusan Allah (fa-nahnu amru llah), wahai Salman, wahai Jundub, sesungguhnya Allah telah menjadikan aku penyimpan amanah-Nya ke atas makhluk-Nya (inna llaha ja'ala-ni amiina-hu 'alaa khalqi-hi), khalifah-Nya di bumi-Nya, negara-Nya dan hamba-hamba-Nya (khalifata-hu fii ardhi-hi wa biladi-hi wa 'ibadi-hi). Dia telah kurniakan kepadaku apa yang tidak dapat diceritakan oleh orang biasa (wa a'taani ma lam yasif-hu al-Waasifuun) dan orang-orang yang arif (wa la ya'rifu-hu al-'Arifun). Apabila kamu mengetahui aku sedemikian, maka kamu adalah mukminun (fa-idhaa 'araftumuu-ni ha-kadha fa-antum mu'minuun).

Wahai Salman, Allah berfirman di dalam Surah al-Baqarah (2):45 "(wa ista'iinuu bi- al-Sabri wa al-Salaati), maka al-Sabr "kesabaran" adalah Muhammad (fa-al-Sabr Muhammadun) dan al-Salaat "sembahyang" adalah wilayahkku (al-Salaat wilaayati).

Lantaran itu, Dia berfirman "wa inna-ha la-kabiiratun" Ertinya: "Sesungguhnya ia adalah berat" dan Dia tidak berfirman: Inna-huma "sesungguhnya kedua-duanya". Kemudian Dia berfirman: Illaa 'alaa al-Khaasyi'iin "kecuali mereka yang khusyuk". Dia telah mengecualikan ahli wilayahku (fa-stathnaa ahla wilaayati al-Ladhiina istabsaruu bi-nuuri hidaayati).

Wahai Salman, kami adalah rahsia Allah yang tidak disembunyikan (nahnu sirru llahi al-Ladhi la yukhfaa) dan cahaya-Nya yang tidak terpadam (wa nuuru-hu al-Ladhi la yutfaa).

Nikmat-Nya yang tidak dapat dibalas (wa ni'matu-hu al-Ladhi la tujzaa). Awal kami adalah Muhammad, pertengahan kami adalah Muhammad dan akhir kami adalah Muhammad (awwalu-naa Muhammad wa ausatu-naa Muhammad wa aakhiru-naa Muhammad). Sesiapa yang telah mengetahui kami, maka dia telah menyempurnakan agama yang lurus (fa-man 'arafa-naa fa-qad istakmala al-Diina al-Qayyim). Wahai Salman, wahai Jundub, aku dan Muhammad pada masa dahulu adalah satu cahaya , kami bertasbih sebelum orang lain bertasbih (kuntu wa Muhammad nuuran nusabbi-hu qabla al-Musabbihaat).

Kami bercahaya sebelum makhluk (wa nasyriq qabla al-Makhluqaat), maka Allah telah membahagikan cahaya itu kepada dua: Nabi Mustafa dan Wasi Murtadha (fa-qassama llhu bi-dhaalika al-Nuura nisfaini: Nabiyyun Mustafa wa wasiyyun murtadha), maka Allah a.w berfirman kepada yang separuh (al-Nasf): Jadilah kamu Muhammad (kun Muhammadan) dan kepada yang separuh lagi (al-Nasf): Jadilah kamu Ali (kun 'Aliyyan).

Lantaran itu, Nabi s.a.w bersabda: Aku adalah daripada Ali dan Ali adalah daripadaku dan tidak akan menunaikan daripadaku kecuali aku atau Ali (anaa min 'Ali wa 'Ali min-ni, wa la yuaddu 'an-ni illaa anaa au 'Ali) .
Wahai Salman, wahai Jundub, Muhammadlah yang bercakap (wa kaana Muhammad al-Naatiq) dan akulah yang berdiam diri (anaa al-Saamit). Setiap zaman pasti ada yang berdiam diri dan ada yang bercakap (wa la budda fii kulli zamaan min saamitin wa naatiqin), maka Muhammad adalah sahabat pengumpulan [semua perkara] (fa-Muhammadun saahib al-Jam') dan aku adalah sahabat pengusiran [di mahsyar] (wa anaa saahib al-Hasyr), Muhammad adalah pemberi peringatan (wa Muhammad al-Mundhir), aku adalah yang memberi pertunjuk (wa anaa al-Haadi).

Muhammad adalah sahabat syurga (wa Muhammad saahib al-Jannat), aku adalah sahabat raj'ah (wa anaa saahib al-Raj'ati), Muhammad adalah sahabat al-Haudh (wa Muhammad saahib al-Haudh), aku adalah sahabat bendera (wa anaa saahib al-Liwaa'), Muhammad adalah sahabat semua kunci (wa Muhammad saahib al-Mafaatih), aku adalah sahabat syurga dan neraka (wa anaa saahib al-Jannati wa al-Naari), Muhammad adalah sahabat wahyu (wa Muhammad saahib al-Wahyi), aku adalah sahabat ilham (wa anaa saahib al-Ilhaam), Muhammad adalah sahabat segala dalil (wa Muhammad saahib al-Dalalaat), aku adalah sahabat mukjizat (wa anaa saahib al-Mu'jizaat).

Muhammad adalah pemutus para nabi (Muhammad khaatam al-Nabiyyiin), aku adalah pemutus para wasi (wa anaa khaatam al-Wasiyyiin), Muhammad adalah sahabat dakwah (Muhammad saahib al-Da'wah), aku adalah sahabat pedang dan kekuatan (wa anaa saahib al-Saif wa al-Satwati), Muhammad adalah Nabi yang mulia (Muhammad al-Nabiyyu al-Kariim), aku adalah al-Sirat al-Mustaqiim (wa anaa al-Siraat al-Mustaqiim), Muhammad adalah al-Ra'uuf al-Rahiim (wa Muhammad al-Ra'uuf al-Rahiim), aku adalah al-'Aliyyu al-'Aziim (wa anaa al-'Aliyyu al-'Aziim).

Wahai Salman, Allah berfirman di dalam Surah al-Mu'min (40): 15 ''Yang Mengutus Roh dengan perintah-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya (yulqi al-Ruuha min amri-hi 'ala man yasya' min 'ibadi-hi), Dia tidak memberi roh ini kecuali kepada orang yang diserahkan kepadanya urusan dan qadar (wa la ya'ti hadha al-Ruuh illa man fuwwidha ilai-hi al-Amr wa al-Qadar), aku menghidupkan orang yang telah mati (anaa uhyii al-Mauata), aku mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi (wa a'lamu ma fii al-Samawaat wa al-Ardh), akulah kitab yang terang (wa anaa al-Kitaab al-Mubiin), Wahai Sulaiman, Muhammad adalah pendiri hujah (Muhammad muqiim al-Hujjati), aku adalah hujah kebenaran ke atas makhluk (wa anaa hujjat al-Haq 'ala al-Khalqi).

Dan dengan roh itu ia dinaikkan ke langit (wa bi-dhaalika al-Ruh 'urija bi-hi ila al-Samaa'), akulah yang telah membawa Nuh ke dalam Bahteranya (anaa hamal-tu Nuhan fii al-Safiinati), aku adalah sahabat Yunus di dalam perut ikan paus (anaa saahib Yunus fii butni al-Hut), akulah yang telah berdialog dengan Musa di lautan (anaa haawar-tu Musa fii al-Bahri), aku telah membinasakan kurun-kurun yang pertama (wa ahlak-tu al-Quruun al-Uulaa), aku telah dikurniakan ilmu para nabi dan para wasi (u'ti-tu 'ilm al-Anbiyaa' wa al-Ausiyaa') dan kefasihan bercakap (fasl al-Khitab). Dengan akulah tamatnya kenabian Muhammad (bii-tammat nubuwwatu Muhammadin).

Akulah yang telah mengalirkan sungai-sungai dan lautan (anaa ajrai-tu al-Anhaar wa al-Bihaar), akulah yang telah memancarkan mata air di bumi (wa fajjar-tu al-Ardha 'uyuunan). Akulah yang sayu kepada dunia kerana wajahnya (anaa ka'bu al-Dunya li-waj-hi-ha). Aku adalah azab hari kegelapan (anaa 'azab yauma al-Zulmati), akulah al-Khidir guru Musa (anaa al-Khidir mu'allimu Musa), akulah guru Daud (anaa mu'allimu Daud), akulah Dhu l-Qarnain (anaa dhu l-Qarnain), akulah yang telah menolak ikannya dengan izin Allah (anaa al-Ladhi dafa'-tu samka-ha bi-izni llahi), akulah yang telah menjelajahi bumi-Nya (anaa dahau-tu ardha-ha). Akulah yang menyeru dari tempat yang jauh (anaa al-Naadi min makaanin ba'iid).

Akulah binatang yang melata dari bumi (anaa daabbatu l-Ardh) . Aku sebagaimana sabda Rasulullah (s.a.w): Anda, wahai Ali, Dhu l-Qarnainnya, dan kedua-duanya, dan bagi anda yang akhir dan yang pertama (anta ya 'Ali Dhu Qarnai-ha, wa kullan tarafai-ha, wa laka al-Aakhiratu wa al-Uula). Wahai Salman, sesungguhnya mayat kami apabila ia mati, tidak mati (inna maita-tanaa idha maata lam yamut), orang yang terbunuh di kalangan kami, tidak dibunuh (wa maqtula-na lam yuqtal). Dan yang ghaib kami apabila dia ghaib, tidak ghaib (wa gha'iba-na idha ghaaba lam yaghib).

Kami tidak beranak dan tidak diperanakkan di dalam perut (wa la nalidu wa la nuuladu fii al-Butuun). Tiada seorangpun boleh dikiaskan dengan kami (wa la yuqaasu bi-na ahadun mina al-Naasi). Aku telah bercakap di atas lidah Isa di dalam buaian (anaa takallam-tu 'ala lisaan 'Isa fii al-Mahdi). Aku adalah Nuh (anaa Nuh), akulah Ibrahim (anaa Ibrahim), akulah sahabat unta betina (anaa saahib al-Naaqati), akulah sahabat gempa bumi (anaa saahib al-Raajifati), akulah sahabat gegaran (anaa saahib zalzalati), akulah Lauh Mahfuz (anaa al-Lauh al-Mahfuz), kepadakulah berakhirnya ilmu apa yang ada padanya (ilayya intaha, ilmu ma fii-hi). Aku bertukar kepada bermacam-macam bentuk menurut kehendak Allah (anaa anqalibu fii al-Suwar kaifa Syaa Allah), sesiapa yang telah melihat mereka, maka dia telah melihat aku (man r'aa-hum fa-qad ra'aa-ni). Dan sesiapa yang telah melihat aku, maka dia telah melihat mereka (wa man ra'aa-ni fa-qad ra'aa-hum) .

Kami pada hakikatnya, cahaya Allah yang tidak hilang dan tidak berubah (wa nahnu fii al-Haqiqati nuuru llahi al-Ladhi la yazuulu wa la yataghayyaru). Wahai Salman, dengan kamilah telah mulianya setiap yang diutus (bi-na syarafa kullu mab'uuth). Lantaran itu, janganlah mendakwa kami sebagai tuhan-tuhan (fa-la tad'uu-na arbaaban) dan katalah kepada kami apa yang kamu mahu [selain daripada itu] (wa quuluu fii-naa ma syi'tum) . Disebabkan kami seorang itu binasa dan dengan kami dia berjaya (fa-fiiina halaka wa bi-na najaa). Wahai Salman, sesiapa yang beriman dengan apa yang aku telah katakan dan aku telah jelaskan, maka dia adalah mukmin (man aamina bi-ma qul-tu wa syarah-tu, fa-huwa mu'min), maka Allah telah menguji hatinya untuk keimanan (imtahanaa llhu. qalba-hu li l-Imaan) dan meredainya (wa radhia 'an-hu).

Sesiapa yang syak dan was-was, maka dia adalah Naasibi (wa man syakka wa irtaaba fa-huwa naasibun) sekalipun dia mendakwa wilayahku, maka dia adalah seorang pendusta (wa in idda'a wilaayati fa-huwa kaadhibun). Wahai Salman, aku dan pembimbing-pembimbing daripada Ahlu l-Baitku adalah rahsia Allah yang tersembunyi (anaa wa al-Hudaat min ahli baitii sirru llahi al-Maknuun) dan para wali-Nya yang hampir kepada-Nya (wa auliyaa'u-hu al-Muqarrabuun), semua kami adalah satu (kullu-na waahidun), rahsia kami adalah satu (waahidun). Lantaran itu, janganlah kamu memisah atau membezakan antara kami, nescaya kamu binasa (fa-la tufarriquu fii-naa fa-tahlikuu).

Sesungguhnya kami zahir pada setiap zaman menurut kehendak Yang Maha Pemurah (fa-innaa nazharu fii kulli zamaan bi-ma syaa al-Rahmaan). Oleh itu, neraka wail, neraka wail bagi mereka yang mengingkari apa yang aku telah katakan (fa-al-Wail kulla al-Wail li-man ankara ma qultu), tidak akan mengingkarinya melainkan mereka yang bodoh (wa la yunkiru-hu illa ahlu l-Ghabaawati) dan mereka yang telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka dan menjadikan penglihatan mereka tertutup (wa man khatama 'ala qalbi-hi wa sam'i-hi wa ja'ala 'ala basari-hi ghisyaawati).

Wahai Salman, aku adalah bapa setiap mukmin dan mukminat (anaa abu kulli mu'min wa mu'minati), wahai Salman, akulah malapetaka yang amat besar (anaa al-Tammatu al-Kubraa), akulah yang mendatangi apabila ia datang (anaa al-Aazifatu idha izifat), akulah yang pasti terjadi (anaa al-Haaqatu) , akulah yang menggentarkan hati (anaa al-Qaari'atu), akulah hari pembalasan (anaa al-Ghaasyiatu), akulah laungan (anaa al-Sarkhatu), akulah ujian yang diturunkan (anaa al-Mihnatu al-Nazilatu). Kamilah tanda-tanda, dalil-dalil, hijab-hijab dan wajah Allah (wa nahnu al-Aayaat wa al-Dalalaat wa al-Hujub wa wajhu llahi).

Akulah apabila namaku ditulis di 'Arasy, maka ia menjadi tetap (anaa kutiba ismi 'ala al- 'Arasy fa-istaqarra), [akulah apabila namaku ditulis] di langit, maka ia berdiri kuat (wa 'ala al-Samaawaat fa-qaamat).

[Akulah apabila namaku ditulis] di bumi, maka ia terhampar (wa 'ala al-Ardh fa-farasyat), [akulah apabila namaku ditulis] di atas angin, maka ia bertiup (wa 'ala al-Raihi fa-dharrat), [akulah apabila namaku ditulis] di atas kilat, maka ia berkilau (wa 'ala al-Barqi fa-lami'a) [akulah apabila namaku ditulis] di atas wadi, maka ia mengalir (wa 'ala al-Waadi fa-hami'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas cahaya, maka ia terputus (wa 'ala al-Nuuri fa-quti'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas awan, maka ia menitiskan air (wa 'ala al-Syihaab fa-dami'a), [akulah apabila namaku ditulis] di atas petir, maka ia tunduk (wa 'ala al-Ra'di fakhasyi'a).
[Akulah apabila namaku ditulis] di atas malam, maka ia menjadi gelap dan menggelapkan (wa 'ala al-Laili fa-dujaa wa azlama), [akulah apabila namaku ditulis] di atas siang, maka ia menjadi cerah dan tersenyum (wa 'ala al-Nahaar fa-anaaara wa tabassama)".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar